Thursday, July 10, 2008

Renungan Dan Peringatan


Sahabat dan Teman,


Firman Allah yang bermaksud: “Pencuri lelaki dan pencuri perempuan, maka hukumlah kedua-duanya dengan hukuman rotan 100 kali sebatan”.
AlQuran tidak menyebutkan tentang satu-satu kesalahan itu melainkan ia adalah kesalahan yang serius. Mencuri melibatkan dosa kepada Allah dan juga kepada mangsa curi.

Memetik satu persoalan: apakah hukum dan pembalasan akibat daripada memakan makanan yang puncanya daripada hasil curi atau yang haram,dan apakah akibatnya kepada keluarga dan anak anak,dan orang yang memakannya tanpa mengetahui puncanya..

Jawapannya: Hukum memakan makanan akibat daripada curi ataupun yang haram adalah haram, akibat kepada keluarga anda akan terdedah kepada hilangnya keberkatan dalam kehidupan seperti rezeki yang tak pernah mencukupi, masalah rumah tangga, anak yang derhaka, hidup yang tidak aman dan sebagainya..

Jawapannya cukup mudah difahami dan dihayati. Tetapi bagi orang yang tipis atau tiada Iman dalam diri, mencuri seolah-olah makanan ruji. Tiada rasa bersalah pada mangsa curi, kesusahan yang dihadapi bila harta dicuri. Apalagi rasa bersalah kepada Ilahi.

Harta hasil curi akan kekal selama-lamanya haram. Bayangkan jika harta curi itu beranak pinak selama beberapa generasi dan dimakan hasilnya oleh anak pinak anda hinggalah ke cucu cicit anda dan beberapa generasi seterusnya. Tidak akan putus dosa curi tersebut walaupun badan sudah reput dimamah cacing dan ulat di alam barzakh.

Kalau seekor hasil curi tersebut, mungkin lambat dan kurang pecahan penambahan saham dosanya…tapi kalau sampai lebih 20 ekor??

Apatah lagi MEROMPAK??

Saya merujuk kepada kambing daripada hasil rompakan. Ambil la sedikit masa untuk merenungi dan menginsafi perkara ini. Bagi yang terlibat, bertaubatlah.

Bagi yang tidak merompak dan mencuri, JANGAN sesekali bersubahat dengan membeli hasil curi tersebut.

Ingatlah!! Carilah keberkatan dalam mengikut sunnah para Rasul ini!

No comments: